سلام 👋 من محمدحسین 👨💻 برنامه نویس Next ، علاقه مند به حوزه وب و طراحی سایت هستم. همیشه سعی کردم خودم رو بروز نگه دارم و از اخرین تغیرات بهره ی لازمه رو ببرم ⚡ کدنویسی و نوشیدن قهوه سرگرمی همیشگی منه ✍️
تایپ اسکریپت (TypeScript) یک زبان برنامهنویسی متنباز است که توسط مایکروسافت توسعه داده شده است.
این زبان یک ابرمجموعه از جاوااسکریپت است، به این معنی که تمام ویژگیهای جاوااسکریپت را به همراه برخی ویژگیهای اضافی ارائه میدهد.
تایپ اسکریپت به شما امکان میدهد تا کدهای خود را به روشی سادهتر و با کمترین میزان خطا بنویسید. این زبان از تایپهای استاتیک و پویا پشتیبانی میکند و ویژگیهایی مانند کلاسها، رابطها، و ماژولها را فراهم میکند
یکی از مزایای اصلی تایپ اسکریپت این است که خطاها را قبل از اجرای کد شناسایی میکند، که این امر فرآیند خطایابی و رفع آن را سادهتر میکند
تایپ اسکریپت (TypeScript) ویژگیهای بسیاری دارد که آن را به یک ابزار قدرتمند برای توسعهدهندگان وب تبدیل میکند. در اینجا به برخی از ویژگیهای کلیدی آن اشاره میکنم:
تایپهای استاتیک
این ویژگی به شناسایی خطاها در زمان کامپایل کمک میکند و کد شما را قابل پیشبینیتر میسازد.
کلاسها و اشیاء
این ویژگی به سازماندهی و مدیریت کد کمک میکند.
رابطها (Interfaces)
این ویژگی به شما کمک میکند تا کدهای خود را تمیزتر و قابل فهمتر بنویسید.
ماژولها
این ویژگی به بهبود قابلیت نگهداری و توسعه کد کمک میکند.
سازگاری با جاوااسکریپت
میتوانید از کدهای جاوااسکریپت در پروژههای تایپ اسکریپت خود استفاده کنید و بالعکس.
و اما میرسیم به سر اصل مطلب یعنی آموزش دیتاتایپ ها 😎 به روش گیف آموز 😅
قبل از برسی تایپ ها اول باید بدونیم که Type Annotation و Type Inference در تایپ اسکریپت چیست؟ و چه تفاوتی با یکدیگر دارند !!
- Type Inference : اگر به گیف پایین دقت کنید خط چهارم برای متغیر test نوع رو مشخص نکردیم و خود TS حدس میزنه که تایپ این string هست به این روش میگن Type Inference
- Type Annotation : اگر به گیف پایین دقت کنید خط ششم برای متغیر test2 نوع رو مشخص و برابر با string قرار داده ایم به این حرکت ما که خودمون مشخص می کنیم type رو چی قرار بدیم گفته میشه Type Annotation
دیتا تایپ number در TS
همون طور که مشخصه ما فقط یک (دونقطه) میزاریم جلوی اسم متغیر و تایپ number رو براش قرار میدیم
دیتا تایپ string در TS
همون طور که مشخصه ما فقط یک (دونقطه) میزاریم جلوی اسم متغیر و تایپ string رو براش قرار میدیم
دیتا تایپ boolean در TS
همون طور که مشخصه ما فقط یک (دونقطه) میزاریم جلوی اسم متغیر و تایپ boolean رو براش قرار میدیم
دیتا تایپ any در TS
همون طور که مشخصه ما فقط یک (دونقطه) میزاریم جلوی اسم متغیر و تایپ any رو براش قرار میدیم
ولی تایپ any چه کاربردی داره؟ 🧐 شما با قرار دادن این تایپ به TS میگین دیگه بی خیال چک کردن نوع تایپ شو و یه جورایی مثل JS خام میشه و جلوتون رو نمیگیره برای mutate و re-asign
- re-asign دیگه چیه ؟ یعنی مقدار دهی مجدد از همان نوع تایپ مثلا اگر مقدار متغیر 12 هست و شما مقدارش رو به 13 تغیر بدید به این حرکت میگن re-asign
- پس mutate چیه ؟ یعنی عوض کردن مقدار مثلا اگر مقدار متغیر متن باشه و شما کلا به یک تایپ دیگه تبدیلش کنین مثل عدد که در گیف زیر هم مشخص هست به این حرکت میگن mutate
دیتا تایپ unKnown در TS
همون طور که مشخصه ما فقط یک (دونقطه) میزاریم جلوی اسم متغیر و تایپ unKnown رو براش قرار میدیم
اما شاید براتون سوال پیش بیاد که پس تایپ any و unKnown چه فرقی باهم در استفاده دارند ؟ 🧐
تفاوت اصلی این دو باهم در این است که تایپ اسکریپت تایپ unKnown رو موقع re-asign یا بعضا mutate یا فرضا زمانی که میخواهید length اون مقدار متغیر رو به دست بیارید خطا میده چون این تایپ ویژگی که داره اینه که احتمال میده شاید number باشه مقدار تایپ ، پس بنابراین خطا میده و نمیذاره شما از length استفاده کنید. و دقیقا بلعکس تایپ any که قرار بدید تایپ اسکریپت کلا بیخیال این جور مسائل میشه که بیاد جک کنه آیا الان این درسته یا خیر.
به صورت کلی unKnown بازهم روی رفتار دولوپر زومه تا خطا بگیره 😅 ولی any این طور نیست و کلا بیخیاله 😵
امیدوارم به روش گیف آموز براتون آموزش ، جذاب تر بوده باشه و تونسته باشید نهایت استفاده رو برده باشین. درضمن لایک و کامنت فراموشتون نشه 🤗
اولین نفر باش که نظر ثبت میکنی :) یعنی یه کامنت به ما نمیرسه 😁